Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Ako si vybrať elektrobicykel pre seba alebo niekomu do rodiny tak, aby ste neboli sklamaný, sedel vám a dlho slúžil? Ťažká úloha na hodiny zvažovania. Skúsme sa však zorientovať v téme pomocou základných bodov.
Komu vyberáte elektrobicykel
Úplne prvý krokom pri výbere elektrobicykla by mal mať kupujúci uzrejmené komu bude elektrobicykel slúžiť a k čomu. Nech máme naše staré mami akokoľvek radi, pravdepodobne nikdy nevyužijú potenciál karbónového endura. Pritiahnuté za vlasy ani vy si na trekkingovom ebajčíku za pár stovák neužijete priveľa skokov.
Prihliadnite na realitu všedných dní a tiež zdravotný stav. Mnoho ľudí jazdí na ebajkoch práve zo zdravotných dôvodov, majú problémy s kolenami alebo im doktor zakázal “vytáčať” srdiečko. Zradou vedia byť napríklad bedrové kĺby a s tým spôsobené ťažkosti pri nastupovaní na elektrobicykel. Niekomu s vymeneným kĺbom nepodarujeme predsa bicykel, kde musí zdvihnúť chodidlo nad hlavu, aby sa preškrabal cez rúru.
Nie iba u starších ľudí evidujeme problémy s chrbticou, pooperačné zotavovania a podobne. So zlomenými stavcami nebude nabrúsený športový hartail to pravé orechové, pretože prenos nárazov od zadného kolesa pôjde cez sedlo práve do chrbtice, navyše posed vie byť celkom nepríjemný. Celkovo pri problémoch s chrbticou sú vhodnejšie celoodpružené bicykle prípadne aspoň odpružená sedlovka.
Jazdiť budete viac
Tiež mám sklony k predstavám, kde mi pri dome stojí karavan. A potom porátam svoje štyri voľné dni v roku… Rozumiete tomu? Netvrdím, že by ste nemali utrácať za elektrobicykle veľa peňazí, to by som ako predajca išiel sám proti sebe, ale ani to netreba veľmi predimenzovať. Čo si tak všímam okolie a zákazníkov, elektrobicykle ľudí rozhýbu.
Ak vaša manželka alebo aj vy sám jazdíte na klasickom bicykli veľmi sporadicky, je tu istý percentuálny predpoklad, že na ebajku budete sedieť častejšie a najazdíte násobne viac kilometrov, než na klasickom bicykli. Z tohto dôvodu by som vylúčil všetky najlacnejšie elektrobicykle.
Už celok klasického bicykla tvorí množstvo súčiastok, elektrobicykel ich prináša v sebe ešte oveľa viac. Zložitý strojček. Pokiaľ ho niekto vyrába za tretinovú hodnotu ako všetci ostatní, čakajte problémy s ktorými vám navyše nebude nik chcieť pomôcť. Na tých naozaj lacných ebajkoch pod 1400 eur budú niektoré veci konštrukčne tak zlé prípadne nekvalitné a zastaralé, že prinesú do rodiny iba viac starostí.
Ak nemáte financie na drahší elektrobicykel a lovíte v lacnejších kategóriách – 800 – 1000 eur, aspoň ho nekupujte cez internet, pretože tým si prípadný servis a riešenie problémov ešte sťažujete.
Tenké či hrubé kolesá?
Zvážte si, či budete jazdiť po cestách, poľných cestách či v horách. Tomu sa prispôsobuje celková konštrukcia bicykla. Ľudia – hlavne skôr narodení – máju tendenciu siahať po trekkingových elektrobicykloch. Prečo – pýtam sa ich. Pretože manželka má z hrubých kolies strach…
Nič mi nenaháňa väčší strach ako dôchodci na trekkingových ebajkoch. Ja osobne na elektrobicykle odporúčam práve hrubé MTB kolesá. Jednoducho pre vyššiu stabilitu pri jazde a brzdení. Živo si pamätám, ako sme sa vedno s trekkingovým bicyklom šúchali prachom a skalkami, ktoré sa rýchlo zabývali po kusmi zlúpanej kože od členkov po plecia.
Široká guma rovná sa väčšia stabilita a menší nábeh na šmyk. Je to jednoduchá fyzika – väčšia styčná plocha kolesa s podložkou rovná sa väčšie trenie, väčšia priľnavosť a väčšia trakcia a tým pádom vyššia bezpečnosť. Tenké kolesá sú zakorenené v mysliach hlavne preto, že majú menší odpor a ide sa na nich ľahšie.
Ale koľko sa na ebajku chystáte bicyklovať bez pomoci? Tomu motoru je to jedno, utiahne široké kolesá úplne v pohode a ak sa chcete bicyklovať na vypnutom, k čomu vám vlastne bude? Takže tenké trekkingové kolesá áno, ale niekde na hrádzu či jazdu po chlieb na horný koniec dediny.
So šírkou kolies súvisí aj fakt, na ktorý by ste nemali zabúdať. Taký ebajk váži takmer 2 krát toľko ako klasický trekkingový bicykel. Väčšina bŕzd na ebajkoch je už chvalabohu kvapalinových a dostať tieto ťažké “opachy” na štrku či tráve do šmyku nedá veľa práce obzvlášť na hladkých tenkých kolieskach.
Obrovskááá batéria
Čím väčšia batéria tým lepší ebike! Aj sa mi núka prirovnanie tohto mýtu k niečomu, ale nechajme to bokom. Väčšia batéria prináša zákonite vyššiu váhu a vyššia váha zas horšie ovládanie. Ak pani manželka či priateľka váži pár kíl aj s topánkami, bude pre ňu jazda na ebajku s polovicou jej hmotnosti určite zaujímavá. Chlapi, viete si predstaviť, že vám ebike váži 50 kíl? Aká obratná by bola tá jazda?
Nepreháňajte to ani pri batériách. Stále existujú ľudia, ktorým je úplne dostačujúcich 500Wh a ani tie nevycucajú pri jazde do úplného konca. Pokiaľ sa chystáte jazdiť aj po kopčekoch a lesoch, odporúčam hľadať niečo okolo 630 – 720 možno 800Wh. Futuristické utópie 900 a 1000 sú podľa mňa absolútne zbytočné, ak nezamýšľate na ebajku denne dochádzať z Košíc do Prahy okľukou cez Alpy.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Ako zazimovať batériu elektrobicykla
V tomto článku si povieme o niekoľkých zásadách ako správne zazimovať batériu elektrobicykla a predĺžiť tým jej životnosť.
Navyše, ani tá ohromná kapacita nemusí byť až taká reálna. Žiadna batéria sa nedá vybiť do absolútneho dna a určitú kapacitu si necháva na “samo prežitie”. Nenechajte sa nachytať každou zvýraznenou sprostosťou v letáku.
Obrovský výkon motora
Obrovský výkon motora znamená vyššiu spotrebu energie z batérie a nižší dojazd. Naopak – nízky výkon motora znamená dlhší dojazd. V tejto stati výberu by som sa nebál vyberať v horných priečkach výkonov. Motor cez systém elektrobicykla dokážte zvoleným režimom “priškrtiť”. Ak chcem najazdiť viac kilometrov, nemusím využívať maximálny výkon.
Opačne to moc nefunguje. Zdochline pod kotlom nepriložíte. Naveky sa už budete trajdať s mŕtvolou po lúčkach a kopčeky zdolávať s kropajami potu na čele. Nič s výkonom pod 70Nm by som nekúpil ani starkej.
Prevody, prevody, prevody
Čím viac koliečok, tým poriadnejší elektrobicykel. Ani toto nie je pravda. Faktom je, že aj niektoré klasické bicykle bez motora majú na zadnom kolese kazetu s dvanástimi prevodmi a stoja od tisíc eur hore do nekonečna. Ak si niekto kupuje tak drahý klasický bicykel, pravdepodobne vie, prečo to robí.
Väčší rozsah prevodov a ich jemnejšie odstupňovanie – to znamená menšie rozdiely v počte zubov na jednotlivých kolieskach zaručujú stále dokonalé udržanie kadencie na akomkoľvek prevode. Dôležitá vlastnosť hlavne pri športovej jazde a áno aj na ebajkoch. Ale určite to nie je vhodný koncept na rekreačné vozenie. Tobôž ak ste doteraz mali problém obsluhovať 7 prevodov na starom bicykli.
Viac prevodov obsluhuje paradoxne tenšia reťaz náchylnejšia na opotrebovanie. Ako som písal, je to setup hlavne na športové výkony, kde sa až tak nepozerá na to, že retiazka za 50 eur ide dva či tri krát v sezóne do smetiaka. Myslíte, že na ebajku vydrží dlhšie?
PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Pohon Dyname 4.0 od Rocky Mountain
Pohon Dyname 4.0 od Rocky Mountain ste možno postrehli, ak sa svetu ebajkov chvíľku venujete.
Zvoľte si preto niečo rozumné, jednoduché na údržbu a cenovo prístupné. Takmer rovnaký rozsah prevodov ako na dvanástkovej kazete viete mať aj na kazete s desiatimi prevodmi. Že nebude odstupňovanie také jemné? Na ebajku? Koho to trápi?
Desať kolovú kazetu kúpite za zlomok ceny tej dvanástkovej. A obsluhuje ju hrubšia reťaz.
12 prevodov má význam, ale nie pri rekreačnom vození po lúkach v spojení s uchytením kolesa na rýchloupínak a prehadzovačkou zavesenou na hliníkovej pätke, ktorú môžete rukou ohýbať ako papier. Toto nikdy nefungovalo a nikdy fungovať nebude. Ak túžite po množstve prevodov, siahnite hlbšie do peňaženky a zablúďte k výrobcom, ktorí to vedia urobiť poriadne.
Farebný displej
Ďalší mýtus. Farebný displej je pekný, ale nie je to televízor, v ktorom idete pozerať večerné filmy. Postupne splyniete s elektrobicyklom v jedno telo a pozerať často na displej už nebude potrebné. Koniec koncov, čo tam potrebujete? Režim podpory, stav batérie a večer kuknúť kilometre.
Displej samotný, hoci sa to nezdá – je celkom ošemetná vec. Čím rozmernejší tým viac náchylnejší na nehodu, odlomenie, poškodenie. Ak ste niekedy urobili s ebajkom kotrmelec, potom ste hneď zistili, kto pri výrobe trochu rozmýšľal. Odtrhnutý displej znamená vo väčšine prípadov stopku a absolútne znefunkčnenie celého elektrobicykla.
Farebný a veľký displej má význam ak je v ňom navigácia a potrebujete ju. Ale osobne fandím všetkým, ktorí ich vyrábajú malé displeje, prípadne ich schovávajú do hornej rámovej rúry (rocky mountain), kde sú najlepšie chránené pri páde a pretočení bicykla.
Servis
To, že máte o dve ulice ďalej niekoho, kto vie vycentrovať kolesá, neznamená, že je to ideálne miesto na servis elektrobicykla. Mnohé značky používajú vlastnú diagnostiku a prípravky ku svojim pohonom tak, aby sa nekamarátili s ničím iným. Preto je dobré vybrať si zaškolený servis s dlhoročnými skúsenosťami.
Naviac sa skúste opýtať na pozáručný servis motora už pri kúpe bicykla. Na niektoré motory sa dajú zakúpiť základné veci. No napríklad také Shimano neponúka pre svoje motory žiadne náhradné diely, oproti nemu stojí taký Rocky Mountain, ktorý ku svojim motorom toho skladuje dosť.
Hartail či celopéro
Slovom hartail sa označujú bicykle s odpruženou prednou vidlicou a pevným rámom. Cenovo sú dostupnejšie a konštrukčne jednoduchšie. Celoodpružené bicykle sú vhodné najmä do ťažšieho terénu, kde vďaka odpruženej zadnej stavbe ponúkajú vyšší komfort pri prejazde nerovností.
Pozor! Neulakomte sa na lacné deloodpružené bicykle, kde sú v čapoch namiesto ložísk iba klzné púzdra. Po čase bude mať zadná stavba vôľu a tá sa bude len zväčšovať. Ak túžite po celoodpruženom elektrobicykli, nachystajte si minimálne 3000 eur.
Ak som nepomohol
Neváhajte nás kontaktovať. Iba som sa rozbiehal, ale už sa mi nechce písať 🙂 U nás v predajni poznáme ebajky, ktoré predávame. Preto ku všetkým ponúkame 4 roky záruku na motor aj batériu – áno, aj na tie lacné. Podarilo sa nám neskĺznuť do úplných harabúrd a radi sa vozíme s našimi zákazníkmi, ktorí sa veľakrát stávajú kamarátmi. A ten, kto chce na kamarátoch iba zarobiť, nemôže byť skutočný kamarát. Napíšte nám, zavolajte alebo nás príďte kuknúť. Niečo určite vyhútame.
Mohli by Vás zaujímať tieto súvisiace kategórie produktov
-
Blizz e60-29/Gloss Silver/Black (XL)
-
Blizz INT e60-29/Matte Khaki/Neon Orange/Black/29×13.5″ (M)
-
Blizz INT TRL e90-297/Gloss Grey/Black/Green/29×17.0″ (XL)
-
Blizzard INT e30-29/Gloss Silver/Black/Grey/29×21.0″ (XL)
-
CANNONDALE MOTERRA NEO 3 BOSCH XL
-
CANNONDALE MOTERRA NEO 3 BOSCH blue L
-
CANNONDALE MOTERRA NEO 3 BOSCH blue M
-
CANNONDALE MOTERRA NEO 3 BOSCH L
-
CANNONDALE MOTERRA NEO 3 BOSCH M
-
CANNONDALE MOTERRA NEO CARBON 2 BOSCH (C25252U10/MAT) M
-
CANNONDALE MOTERRA NEO CARBON LT 1 BOSCH XL
-
Gravelride INT e700 Di2/Gloss Mint/Silver/Black/29×22.0″ (XL)
-
Rock Machine Blizz e40-29/Matte Red/Black/29×17.0″ (XL)
-
Rock Machine Blizzard INT e30-29/Matte Metallic Navy/Red/Grey/29×21.0″ (XL)
-
Rock Machine Crossride e450 Touring/Gloss Metallic Navy/Silver/29×17.0″ (M)
Pekný článok, sám mám 12sp kazetu, Reťaz vydrží 500km a ide do koša. Škoda že Shimano nerobí Linkglide 10-51, 10rychlostný, na biku do 25km/h stačí menší rozsah, ale na odblokovanom sa väčší rozsah hodí. Ešte by som povedal, že hardtail tak max do obchodu na nákup. Ebike väčšiu váhu a kývanie pri pedalovani znesie v pohode, a pohodlie pri fulle je na nezaplatenie.
Veľmi pekný článok, ja jazdím už mesiac na elektrobicykli – skladačke EOVOLT City , ktorá má 230Wh batériu a na cestu do práce a z práce mi to bohato postačuje a užívam si jazdu Košicami jak nik 🙂 Pre mňa neznáma značka, ale v cyklospeciality mi ju tak krásne ukázali a nastavili, že je presne pre mňa