Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Zimný cyklo-spánok prešiel ako voda. Len nedávno som bicykel po sezóne rozoberal, niečo medzi tým opravil a už zas ho musím dávať dokopy. To znamená len jediné, je čas vyraziť do tepla, tentokrát smer Španielsko! Jarného sústredenia na španielskej Costa Blanca sa zúčastňujeme ako jazdci PROefekt tímu každoročne na prelome mesiacov február, marec.
Z ešte zamrznutého Slovenska doletíme do príjemných dvadsiatich stupňov, potrénujeme a pri návrate domov je už to marcové slnko aj u nás o čosi teplejšie, a môžeme v tréningu na dvoch kolesách pokračovať.
Príprava
Našou úlohou je prísť na sústredenie v prvom rade zdraví a psychicky dobre naladení. Ešte pár dní pred odjazdom si pre čo najpresnejší tréning robíme diagnostiku, či už na diaľku alebo v niektorom z našich diagnostických centier. Ďalšou dôležitou súčasťou je 100% fungujúci bicykel. S cesťákmi to nie je žiadna veda o čapoch či kvapalinách .
Výmena laniek a bowdenov, kontrola alebo výmena reťaze, pastorkov či plášťov nezaberie príliš veľa času vám, alebo chalanom v servise. Nakoniec stačí už len oprášiť cyklistické dresy a šup s tým všetkým do krabice. Asi ako každý športový tím, do Španielska cestujeme letecky, avšak bez bicyklov. Tie cestujú pár dní vopred nákladným autom v krabiciach, čo je neskutočná úľava pri cestovaní.
Do krabice sa k bicyklu zmestí všetko, čo človek potrebuje. Od oblečenia až po technické vybavenie a výživu. Stačí to len nabaliť do nejakých vriec a poukladať okolo bicykla, pričom to vie poslúžiť aj ako ochrana pred poškodením – to platí hlavne pri preprave lietadlom. Nám už do lietadla postačí len príručná batožina a nakoniec tým viete aj ušetriť.
Poviem pravdu, pri pohľade z lietadla na zasnežené Alpy mi bolo aj trochu smutno za lyžami. Po príchode do Alicante nás ale víta slnko a vzduch s príjemnou teplotou okolo 15 stupňov, a tak na lyže rýchlo zabúdam. Z letiska do miesta pobytu Alfas del Pi to bola už len necelá hodinka autobusom. Keďže sme leteli o siedmej ráno, na hotel sme dorazili už okolo obeda. Perfektný čas. Vybaliť bicykle, ľahký obed a môžeme zažať!
Tréning
Náš tréningový kemp pozostával z viacerých blokov, počas ktorých sme sa venovali budovaniu všeobecnej vytrvalosti, silovej vytrvalosti, anaeróbnemu výkonu a taktiež aj výkonu na úrovni VO2Max. Skĺbiť tieto bloky do 11 kvalitných tréningových dní si vyžaduje odborné trénerské vedenie a naozaj kvalitnú regeneráciu, aby sme sa po sústredení necítili rozbití ako po týždni „dvanástiek“ v robote, ale aby sa telo cítilo v pohode v lepšej kondícii a hlavne naštartované chuťou pokračovať v tréningu.
Tréningové bloky striedali dni „voľna“, ktoré pozostávali z kompenzačno-silových cvičení s vlastným telom (vďaka ktorým sa cítil človek človekom) a ľahkou jazdou na bicykli. Tohto kempu sa pravidelne zúčastňujú z nášho tímu ako najlepší slovenskí jazdci, tak aj hobíci a víkendoví nadšenci s rodinami. Samozrejme, oni tréningy ale neabsolvujú s nami pretekármi.
Podľa výkonnostných parametrov sme rozdelení do niekoľkých skupín, ktoré majú vlastného trénera/vedúceho na každodenné vyhodnocovanie tréningov ako aj ich plánovanie. Skrátka si tu každý odmaká to svoje maximum, ktoré ho posunie ale nezničí. Je to výborná skúsenosť aj pre hobby jazdcov, ktorí si takto na pár dní vyskúšajú pocit profíkov, keď je o všetko postarané a oni sa sústredia len na seba samých.
Prostredie
Costa Blanca je úsek španielskeho pobrežia na brehoch Stredozemného mora ležiaceho v provincii Alicante. Poslednú dobu je to mäkka profi ale aj hoby cyklistov, pripravujúcich sa na sezónu v zimných mesiacoch. Počasie je tu v drvivej väčšine slnečné a teploty sa teraz pohybovali v rozmedzí 15 – 20 stupňov.
Nám zrovna počas pobytu, prvýkrát za 4 roky, vyšiel chladnejší vietor, ktorý bolo cítiť hlavne v horách, a tak dlhý dres alebo návleky boli celkom vhodný doplnok. Okrem klubového oblečenia som presne na takéto počasie používal súpravu dlhého dresu a nohavíc Gore C3 Thermo, ktoré boli ako stvorené na podobné počasie s veľkými rozdielnymi teplotami (od mora po 1000 m n.m.). Určite odporúčam.
Ale mali sme aj krásne slnečné dni, po ktorých ostala na krátkom drese poriadna kopa soli:). Španielsko je jedna z veľmocí svetovej cyklistiky, a tak už aj z pocitu hobíka tu viete vnímať patričné rozdiely. Či už v pravidlách cestnej premávky, počte a kvalite cyklotrás ale hlavne o tej ohľaduplnosti vodičov.
Rovinaté pobrežie ponúka perfektné rovinaté-zvlnené trasy mimo premávky, popri známych mestách ako Calp, Benissa alebo „malý španielsky New York“ Benidorm. Vnútrozemie je už rozprávka sama o sebe. Nachádza sa tu nespočetne veľa krásnych širokých ciest vedúcich cez priesmyky a horské oblasti, ktoré ponúkajú úchvatné scenérie a dokonalý zážitok z jazdy, nielen na bicykli.
Našim najviac navštevovanejšími úsekmi v tréningoch bolo stúpanie na Puerto de Tudons (25km/+1040m), Col de Rates (10km/+645m) a Tarbéna (7km/+400). Naozaj krásne stúpania plné zákrut a dych berúcich úsekov. Plánovanie rôznych okruhov tu asi ani nemá hraníc.
Vo vnútrozemí sa to doslova hemží cyklistami, rekreační obsadzujú všetky kaviarne po ceste, a špičkoví z World Tour preletia okolo vás s úsmevom na tvári takou rýchlosťou, až sa rozum zastavuje. Stretnúť autá na týchto cestách je naozaj rarita, čo robí z týchto ciest doslova cyklistický raj.
Ostáva mi len skonštatovať, že sústredenie sa opäť podarilo na jednotku. Svoje na tom nesie aj organizačný tým PROefektu, ktorý sa snaží každoročne vylepšovať čo sa len dá a na slovenské pomery sa k tomu stavia naozaj profesionálne.
Aj napriek pár chladným dňom som si opäť odmakal niečo cez 40 tréningových hodín a čo ma ešte viac teší, že výkon sa zlepšoval zo dňa na deň, moje telo sa cíti v pohode a ja tak môžem pokračovať vo vstupe do ďalšieho cyklistického roku. Sneh už pomaly mizne, vidíme sa na trailoch…
PS: Prvé preteky už koncom marca! Zdar!