Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Tak trochu ruský stroj, Váňa a Mrázik. Je to mohutná vec, obludný stroj, z ktorého na vás sála strach z výkonu.
Že sa chystá elektrické celopéro od Rock Machine som vedel už dávno, dokonca pod hrozbou smrti mi bolo dovolené obchytkať prototyp schovaný v najtajnejších útrobách vývojového centra fabriky už niekedy v polke roku 2016 a na jar toho roku sa na chvíľku brodil blatom už aj na Liptove.
Teraz sa k nám dostal výbavou aj cenou najnižší variant (a teda najdostupnejší) Rock Machine Blizzard INT e50. Poďme najskôr k vzhľadu. Trend schovávať batérie do rámu neobišiel ani Japonsko. Chlapík predstavil na porade batériu, ktorá mu siahala po pás, zožal potlesk, a hybaj s tým do sveta. Motor Shimano E8000 používa mnoho značiek a aj RM ho mal už v sezóne 2017 na svojich elektrických Blizz-och. Ak ste boli u nás v požičovni alebo ste sa boli zviesť na testovacích dňoch, ktoré sme organizovali na jar, viete, že jazda s ním je slušný nárez, obzvlášť najvyšší mód podpory Boost prenáša v niektorých technických pasážach na zadné koleso až príliš veľa sily (čo ja osobne na ňom milujem najviac 🙂 ).
Do sezóny 2018 sa výrobcovia rozdelili na dva tábory. Jedni zostali pri klasickej batérii umiestnenej na ráme a druhí sa vrhli na cestu integrovanej batérie v hlavnej rámovej rúre s čím sa rozhodli zápasiť aj v Rock Machine. Tým sa klasická konštrukcia hlavnej rámovej rúry v tvare písmena U pozdávala prislabá, preto ju vystužili priehradkovou konštrukciou, čím získali pravdepodobne najpevnejší rám zo všetkých výrobcov s týmto systémom, čo nie je jediné „naj“ na tomto bajku. Tým druhým je najkratšia zadná stavba a spolu so zvyškom geometrie je to vstupenka do zábavného parku lesa.
NASTÚP, AK SA NEBOJÍŠ
Kvôli vystuženiu rámu je hlavná rúra o nejaký centimeter hrubšia z oboch strán. Pri pohľade z blízka si hneď všimnete, že niečo „nehrá“. Je to mohutná vec, obludný stroj z ktorého na vás sála strach z výkonu. Nemusí ešte nič svietiť ani pípať a som si istý, že veľa žien (trebárs aj chlapov) sa bude báť na Blizzard vysadnúť. Proste ho nevyskúšajú, lebo na to nemajú gule. No a to je niečo, čo pociťujem pri bicykloch vôbec prvýkrát. Vždy je to „len“ bicykel. Väčší, menší, krajší alebo menej pekný, drahší alebo lacnejší, ale že by niektorý vzbudzoval rešpekt, to je v sériovej výrobe bicyklov úplne niečo nové, a pre mňa ako niekdajšieho testovača motoriek vítané. Už to nie je len o tom, či si bicykel zladím s dresom, či budem vedieť prehodiť, ubrzdiť, ale či vôbec nazbieram odvahu sa k nemu priblížiť.
Najlacnejšia verzia za dostupných 4 a pol litra nemá teleskopickú sedlovku. To je niečo ako keď vám Youtube zaradí do playlistu Ozzyho Ozborna. Dobré! A hneď potom začnete googliť, či ten chlap vlastne ešte žije. Rovnako je to aj tu. To ešte niekto používa? Chcel by som napísať, že mať kus lešenárskej rúry na bicykli za 4500,- eur je prešľap a za tie prachy tam predsa len nejaká teleskopka už byť mohla, ale potom sa zastavím a musím uznať, že majú pravdu. Pretože sa bavíme o najlacnejšej verzii tohto stroja, určite by sa do tejto ceny nevtrepali s kvalitnou teleskopkou, dať tam lacnú nemá cenu. Záruka na tesnenia teleskopickej sedlovky je 30 dní. To pozeráte, čo? Potom príde zo servisu papier „reklamácia neuznaná“ a vedno s dobierkou za 100,- eur zaklope na dvere kuriér. Takže áno. Radšej žiadna ako šunt.
Hoci teleskopku používam často, nejak by som si vedel predstaviť život bez nej. Zmiešané pocity mi však navodzuje odpružená vidlica Suntour. Keď prišla vlna odpruženiek na bicykle z posledných strán katalógov, na ktoré si bez výčitiek položíte potečený pohár kávy, bola to práve táto značka, ktorá sa zhostila úlohy pokryť dopyt v danom segmente. Nemôžem si pomôcť, ale tam u mňa aj skončila. Pritom AION je nastavená na zdvih 150mm a nepociťoval som žiadne neduhy, mentálne som však nastavený inak. Príde mi to ako ponúkať na predaj kvalitný heroín pri kolotočoch na Deň detí. „Ďakujem, verím vám, že je kvalitný, ale dáme si radšej cukrovú vatu.“
IDEME
Displej k E8000 sa nezmenil. Zostal krásne zakomponovaný na pravej strane riadidiel, nie je to žiadny obludný televízor brániaci vo výhľade, údaje z neho dokážete bez problémov prečítať vo všetkých svetelných podmienkach.
Naskočil. Navolíte si režim podpory (off, Eco, Trail, Boost) a vypálite vpred. Ja chodím na Boost, čiže so zoznamovaním sa s inými stupňami nestrácam čas. Cesta je čerstvo odpluhovaná a zadná guma pri každom zašliapnutí pedálov prosí o milosť. Raz je vedľa mňa na pravej strane, raz vľavo, len občas zaberá pekne za mojim chrbtom, až mi hlavou preblysne myšlienka, že tento stroj by si už zaslúžil aj kontrolu trakcie 🙂
Snehu pribúda, pluh sa dávno otočil. Podhustím kolesá pre získanie väčšej kontroly nad týmto diablom a užívam si „žuvanie“ na lesnej ceste. Ísť priamo vpred je už nemožné a sneh občas olizne predný kotúč. Čo ti šibe? Klasický bajk by som tlačil už dobré dva kilometre, tu sa stále veziem. Prachový sneh mi lieta okolo stehien a nevyzerá, že by sa blížil koniec zábavy.
Lenže prišiel. Svah nabral na stúpaní, predný kotúč sa neúprosne topí v snehu a ja kráčam popri. Nepomáha už nič. Ani režim walk. Ten síce roztočí zadné koleso a vyhodí kúdol snehu do vzduchu,
no bicykel sa ani nehne. Našťastie pre tento test mám režim chôdze odskúšaný aj za sucha, preto môžem bez okolkov napísať, že by ste veľké kúzla od neho čakať nemali. Tam, kde už s bicyklom vykapete aj na Booste, je buď terén rozbitý alebo strmý tak, že Walk na tom nič nezmení. Väčšinou len bezmocne točí koleso a to sa bez gripu odvaľuje bez efektu. Stúpanie si oddriete svojimi stehnami, rukami a všetkým, kde máte dáky sval. Navyše rýchlosť v tomto režime je príšerne pomalá.
No ale som hore. Vytrepal som sa na Prednú Maguru vysoko nad Liptov. Dnes tu celkom fúka, spravím pár fotiek a trúbim na ústup. Sám neviem, čo čakať. Snehu do hrúzy, podklad žiadny, batéria hlási posledné dva dieliky, no vzhľadom na cestu hore by som jej dokázal odpustiť, keby bola zhasla už dávno. Tak nejak som zmierený s tým, že toto budú drahé fotky a odtlačím si to aj dole. Skúsim však naskočiť. Na moje prekvapenie Blizzard začne valcovať záveje snehu s chuťou ruského Kamazu a ja sa hrdo veziem. Sneh kde tu preletí ponad rajdy, ale nestojíme, máme spoždení.
Čím rýchlejšie idem, tým sa cítim stabilnejšie. Keď je chvíľku voľno a nemusím nič „uhrávať“ mrknem očkom na displej. Posledný dielik. Už je to síce len smerom dole, aj tak som však zvedavý, čo sa udeje, keď „zdochne“ motor. Ukrajujem jednu zákrutu za druhou a po chvíľke si všímam, že režim podpory sa sám prepol do módu Eco. Šikovne vymyslené. Neviem, ako dlho by ešte vdržal v tomto móde, lebo som dorazil k autu, každopádne je fajn, keď sa to zrazu celé nevypne.
SHIMANO PÁR VECÍ NEDOMYSLELO
Priechodnosť tohto stroja je ohromujúca. Výkon je brutálny a taktiež jeho cena. Ale má aj niekoľko nevýhod a tie mu paradoxne nevsadili vývojoví technici, ale samotné Shimano. Teda väčšinu. Poďme na ne.
Ak sa rozhodnete pre tento brutálny stroj, je pomaly načase zamyslieť sa nad dodávkou. Tú ohromnú rámovú rúru podľa mňa neupnete do žiadneho strešného nosiča. Ak by sa vám to náhodou aj podarilo, na limit bezpečnosti túto zostavu postaví váha.
Japončíci na môj vkus nedomysleli zapínanie systému. U Shimana už tradične hodíte veci do chodu tlačidlom na batérii. Inak tomu neni ani tu. Problém je uloženie batérie do rámu zospodu, teda z miesta, kde predné koleso hádže najviac nečistôt a blata. Pri kvalitnom pojazde po mokrom podklade budete musieť najskôr oškrabať blato, aby ste niečo vôbec mohli naštartovať.
S umiestnením batérie ide ruka v ruke aj ďalšie mínus. Nabíjanie. Konektor pre pripojenie k sieti je chránený gumenou krytkou. Keď však chcete batériu nabiť mimo bicykla, musíte ju z rámu vybrať. To je pri tomto systéme najväčší kameň úrazu. Batéria musí byť pred odletujúcimi skalkami od predného kolesa chránená nylónovým krytom. Najskôr teda musíte demontovať ten, čo nie je činnosť, ktorú by ste chceli absolvovať každý deň, pretože je prichytený klasickými skrutkami na imbus.
ÁNO, ALEBO NIE?
Ak máte našetrených 600 eur tak nie. Ak chcete niečo ohromné tak áno. Ja osobne by som sa snažil s predajcom dohodnúť, že mu prídem párkrát zmyť podlahu výmenou za lepšiu cenu na vyšší model, a skočil po ňom. Má komplet tlmenie od Rock Shox, teleskopickú sedlovku, elektornické radenie Di2 a stojí len o päť stovák viac. Keby ste chceli ešte niečo luxusnejšie, Rock Machine ponúka aj limitovanú sériu v čiernej so zlatou komplet na Ohlins za ľudovú cenu 8 999,-eur.