Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Ak máte radi ultra dlhé MTB jazdy, tento článok je presne pre vás. Ak nie, možno po prečítaní zistíte, že to chcete skúsiť aj vy. Poviete si, 100 až 300 km a prevýšenie aj 5000 m na bicykli, to je veľa. Áno, nie je to málo, ale skúsim vám opísať radosť z takýchto jázd a skromne poradím ako to robiť, aby ste úspešne došli domov 200 kilometrovú štreku a ešte sa budete aj blažene usmievať.
Ja som sa k ultra MTB výjazdom dostala pred 3 rokmi, keď som úspešne skúsila odjazdiť prvý ženský 10K MTB Everesting na Slovensku a veľmi ma to bavilo. Ku dnešnému dňu mám oficiálne uznané tri 10K Everestingy, jeden Everesting 8848 a dva Base Campy, všetko na MTB.

Minulý rok sa mi podarilo celkové víťazstvo v ženskej kategórii na pretekoch Spišských 333 Extreme na trati 333 a tento rok celkové víťazstvo v ženskej kategórii na trati 222. V priebehu roka jazdím občas nejaký ten dlhší výjazd, pri ktorom úplne vypnem hlavu.
Ako som prekonala samú sebaPrečítajte si tiež:

Pred rokom som o tejto výzve počula prvýkrát a už vtedy som vedela, že toto chcem skúsiť. Bližšie som tomu vtedy ale nevenovala pozornosť. Prešla nejaká doba a ja som sa k myšlienke na Everesting vrátila. A tentokrát to malo rýchly spád.
Som obyčajná mama troch detí s plným domom domácich miláčikov, ktorá nemá žiadne cielené tréningy. Jazdím vtedy, keď mám čas a chuť. Takže smelo do toho, určite to zvládnete aj vy 🙂
Prvý bod ultra MTB: bicykel v dobrom stave
Tento bod patrí medzi najdôležitejšie. Verte mi, nechcete, aby ste niekde hlboko v lese bez signálu riešili nefunkčné brzdy, opravovali roztrhnutú reťaz, či odpadnutý pedál a podobne, a to ešte bez potrebného náradia. I keď stať sa môže vždy. Ani sa nechcete trápiť v stúpaniach s prevodmi, alebo počúvať 10 hodín klepania niečoho, z čoho vás ide poraziť 🙂
Ja si pred každou jazdou skontrolujem brzdy, prehadzovačku a namažem reťaz. Na výber sú rôzne oleje, spreje, do mokrých alebo suchých podmienok. Ak treba, dofúkam kolesá, raz za čas dolejem tmel, keďže používam bezdušové plášte. Nastriekam vidlicu, skontrolujem kapsičku a veci v nej. Po pár skúsenostiach v nej nosím už v podstate asi všetko a chalanov na výjazde so mnou dokážem doslova šokovať 😀
Čo zobrať so sebou
Určite by ste tam mali mať lepenie na duše alebo sadu na opravu bezdušových plášťov, montpáku na zhodenie plášťa, CO2 bombičku alebo pumpičku na ráme bicykla. Ja v kapsičke nosím po skúsenosti, keď mi pri snahe dofúknuť si plášt, CO2 pumpička doslova zjedla ventil a plášť ostal vcucnutý.
Tu vám lepenie nepomôže, pretože nemáte defekt, ale chýba vám ventil. Takže to celé bolo potrebné zhodiť, nedalo sa to od seba odlepiť, v tej zime tmel pekne držal plášť pokope, ruky mi išli zamrznúť. No bol to boj, čo vám budem. Musela som založiť núdzovú náhradnú dušu. Ja vozím ľahučkú Tubolito a samozrejme ma zachránilo aj to, že som na ráme mala aj obyčajnú pumpu. Proste, niektoré veci nevymyslíte.
Teraz už teda vozím aj náhradný ventil, náhradnú bombičku CO2 , nitovač reťaze, dva články reťaze, malý drôtik, spojku reťaze, jednu sťahovaciu pásku strednej veľkosti, multikľúč a náhradné BOA kolieska na tretry. Tiež dobrá skúsenosti na Martinských holiach.

Byť pripravený aspoň na základ
Sami by ste mali zvládnuť aspoň základný servis ako je defekt, namazanie reťaze a jej výmena. Ja si sama dokážem vymeniť bezdušové plášte, už je to rýchlovka, prevodník, kľuky, kladky, predstavec, reťaz, brzdové kotúče, brzdové platničky, opraviť si nipel, vymeniť pásky na bezdušový systém, či ventil.
Proste, také tie základné veci. Ostatné riešim v servise. Na internete je veľa výborných video návodov, treba si to vyskúšať občas doma. Lebo mať dokonale napchatú kapsičku všetkým možným, ale nevedieť to použiť, vám veľmi nepomôže. Nejde len o príjemný zážitok z jazdy, ale hlavne o bezpečnosť. A tu sa dostávame k bodu dva.
Druhý bod ultra MTB: prilba
Noste pri jazde na bicykli prilbu. A hlavne, noste ju na hlave. Nie zavesenú na riadidlách, aj keď si ich možno ceníte viac ako vlastnú hlavu, ale tá prilba patrí na ňu. Môže vám zachrániť život. Keď plánujete akýkoľvek výjazd alebo túru, najdôležitejšie je vrátiť sa z neho či z nej ku svojej rodine v poriadku.
Prilba by vás nemala nikde tlačiť. Správne zvolená veľkosť prilby je v tomto prípade kľúčová. Veľkosť zistíte veľmi jednoducho, zmeraním obvodu hlavy. Pri kúpe potom ešte zvážte, či budete pod ňu nosiť čiapku, kuklu a podobne. No a mali by ste zvoliť taký typ, ktorý je určený pre daný typ jazdy.

Cestné prilby na cestu, XC prilby sú uspôsobené na jazdu v teréne pretože znesú náročnejšie zaobchádzanie. Potom sú tu AM a EN prilby na enduro a all-mountain cyklistiku a Full face prilby, ktoré chránia celú hlavu po obvode, vrátane čeľuste. Základné modely prilieb sú vyplnené EPS penou a majú rôzny počet vetracích otvorov, záleží na druhy prilby.
Cyklistická prilba Uvex gravel x hazel-deep space mat
Prilba CRATONI C-Bolt White Glossy
Uvex race 7, cyklistická prilba, sunbee – black
Niektoré majú odnímateľné výstelky, čo je výborná vec, keďže sa dajú pohodlne v rukách vyprať. Nezabúdajte svoju prilbu pravidelne čistiť a dezinfikovať po páde aj dôsledne skontrolovať. Ak máte podozrenie, že prilba môže byť poškodená, vymeňte ju. Ak máte pred sebou obraz rozdrvenej prilby a vy zvažujete kúpu novej, ste šťastný človek.
Znamená to, že ste ju mali na hlave a pri páde vám s veľkou pravdepodobnosťou zachránila život alebo aspoň zdravie.

Tretí bod ultra MTB: sedlo a posed
Vybrať správne sedlo je doslova alchýmia a niektorí cyklisti sa pohodlným posedom trápia celé roky. Vymenia niekoľko sediel a stále to nie je ono. Je obrovský rozdiel odjazdiť 50 km MTB preteky prípadne výjazd v okolí domu a ísť 200 km s prevýšením 5000 m.
Tam už sú správne nastavený posed a pohodlné sedlo zásadné. Nesprávnym posedom či sedlom si môžete narobiť nezanedbateľné zdravotné problémy s chrbticou, platničkami, či kolenami a mnoho ďalšieho. Je to obšírna téma ja spomeniem len toľko, že dôležitá pri výbere sedla je šírka panvových kostí, ktoré sa merajú otlačením do špeciálnej peny.
Výber cyklistického sedla na mieru – aby zadok nebolelPrečítajte si tiež:

Aby ste nekupovali mačku vo vreci, prichádzame do sezóny 2022 so sériou testovacích sediel od tých lacnejších po drahšie verzie z rôznych značiek. Základom dobrého výberu je však poznatok o tom, akú šírku sedla potrebujete.
Ak sa plánujete venovať cyklistike trošku vážnejšie je nastavenie celkového posedu dobré zveriť do rúk odborníkov. Prípadne si aspoň pozrite nejaké to video, ako by to malo vyzerať. Zmeranie posedu, vybratie správneho sedla a dokonca jeho bezplatné zapožičanie na test môžete využiť v našej predajni.
Štvrtý bod ultra MTB – správne oblečenie
Poznáte rozprávku Shrek? Určite áno:) Zlobri majú vrstvy, cyklisti majú vrstvy. Takže základné pravidlo je: obliekať sa ako cibuľa, čiže vrstviť . Pri dlhých výjazdoch musíte pamätať na to, že vyrážať budete skoro ráno a vracať sa neskoro večer prípadne v noci.
Verte, že takých 200 km v teréne vás vyčerpá tak, že v každom dlhšom zjazde vám už bude zima. Ja v lete nosím bežný letný dres, tenkú bundu, v ktorej ma neprefúkne a návleky na ruky. Na začiatku a na konci leta aj návleky na nohy. Výborná vec, môžete ich ľahko a rýchlo obliecť a zasa vyzliecť bez toho, aby ste pritiahli pohľady ľudí okolo seba.
Občas vezmem aj buffku. Tá sa zíde na čokoľvek. Ak očakávam dážď beriem tenkú nepremokavú bundu. Dnes je ich na výber veľmi veľa. Pri dlhom výjazde na jeseň treba myslieť už aj na dlhé rukavice, kľudne aj teplejšie. V noci a unavení budete ďakovať sami sebe, že ste tie ničvážiace rukavice vzali a je vám príjemne teplo.
To isté platí o návlekoch na tretry. Mne ako žene býva zima skoro stále. Pre mňa sú teda ruky a nohy v teple základ.
Piaty bod ultra MTB: jedlo
Dlhý výjazd = príjem sacharidov. Sacharidy sú najrýchlejším zdrojom energie, ktorý potrebujete, ak chcete jazdiť dlhšie a častejšie. Toto je veľmi obšírna téma a zaslúži si osobitný článok. V skratke len toľko, že ak chcete na bicykli fungovať napríklad 10 hodín, treba jesť každú hodinu niečo.
Na takýto výjazd beriem 5 energetických tyčiniek bez polevy, 2 -3 gély a doplniť by ste mali cca. 6 fliaš nápoja. Samozrejme, záleží na tom v akom počasí jazdíte. Okrem týchto vecí si dávam do vrecúška na riadidlá gumené cukríky, kešu oriešky a zázvor v cukre. Všetko to tam pomiešam a sem tam siahnem pri jazde dnu.
SiS Beta Fuel 80 prášok 82g (powder) – pomaranč
SiS Beta Fuel Energy Chew 60g citron
LUXURY CHAMOIS CREAM MUC-OFF Pour Femme
No a jasnačka, nesmie chýbať jedna žemľa a banán. Vy si ale podľa chuti môžete zobrať čokoľvek iné, prípadne sa zastaviť na kávičku a jedlo v reštaurácii alebo bufete po ceste, čo tiež často robím. Neodporúčam čokoládu, ktorá v lete dokáže narobiť v ruksaku, prípadne drese poriadnu galibu, rovnako tak gumené medvedíky v zadnom vrecku dresu.

Šiesty bod ultra MTB: vybavenie
Keďže nie som Pogačar a môj 200 km výjazd bude trvať niekoľko hodín, môže sa stať, že sa budem vracať po zotmení. Na to treba myslieť. Beriem teda so sebou aj predné svetlo na bicykel, zadnú červenú blikačku a reflexnú vestu. Okrem toho nosím vždy píšťalku, keď idem do hustého lesného terénu, vytiahnem ju z vrecka a zavesím na krk.
Roľnička je dobrá, ale v prípade úrazu si na ňu nezapískate a neprivoláte pomoc v mieste, kde nemáte signál. A to ja často nemám. Občas prepísknem, aby medvede vedeli, že som na návšteve 🙂 A keďže jazdím v krkahájoch väčšinou sama, nosím aj sprej na medvede.
No a aby ste toto všetko niekam napchali, budete potrebovať na dlhý výjazd aj nejakú tú kapsičku či brašňu. Veľmi záleží na ročnom období, koľko oblečenia potrebujete do skorého chladného rána, na večer, prípadne noc. Koľko jedla poveziete atď.. Na kratšie výjazdy mi stačí jedna rámová kapsička a vrecúško na riadidlá. Tiež téma na samostatný článok.

Nesmiem zabudnúť na gavigáciu, v ktorej mám natiahnutú naplánovanú trasu. Ja používam Garmin Edge 830.
Siedmy bod ultra MTB: hlava
Správne „nastavená“ hlava je polovica úspechu. Nezabudnite, že si to idete užiť. Idete spoznať krásu prírody aj samého seba. Toto sú také základné body, ktorým treba venovať pozornosť pri ultra výjazdoch. Určite by sa dal každý z týchto bodov rozpísať úplne podrobne, ale to je na pár ďalších článkov, ktorým sa ešte povenujeme.
Ale ak ste už teraz začali v hlave trošku plánovať dlhší výjazd, ste na dobrej ceste stať sa aj vy fanúšikom ultra mtb cyklistiky 🙂



































