Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Úrazy pri cyklistike sú na vzostupe aj vďaka neustále dokonalejším strojom, ktoré nám dovoľujú jazdiť vyššími rýchlosťami, zájsť hlbšie do lesov prípadne oboje spolu. Ruka v ruke s tým súvisia zranenia a náročnejší transport zraneného z terénu. Nedávno som sa pri takomto úraze nachomietol a tak mi napadlo, že by vám možno pomohlo pár rád, ak by ste sa ocitli v podobnej situácii.
Riešiť ošetrenie a prvú pomoc tu nebudem, čítať o tom nemá moc zmysel, najlepšie bude absolvovať niektorý z kurzov prvej pomoci. Skôr ako začnete riešiť akýkoľvek transport, je fajn posúdiť vážnosť zranenia, terén v ktorom sa nachádzate, dostupnosť miesta a vaše vlastné možnosti.
Pokiaľ transport neviete zabezpečiť sami alebo ho nedovoľuje zdravotný stav pacienta, môžete zavolať na tiesňovú linku 155 alebo 112, kde rozhodnú, akým spôsobom dostanú zraneného z danej oblasti najrýchlejšie. Nie je vôbec ojedinelé, že sa súbežne rozbehnú dve akcie – pozemná aj letecká.
V našom prípade bol zranený na lesnej ceste za zamknutou rampou. V hre bol transport vlastným terénnym autom, pomoc Horskej záchrannej služby, ktorá má ale od miesta nehody základňu ďaleko a ich príjazd by trval dlho a treťou možnosťou bol vrtuľník. Po konzultácii s doktorom LZZS sme usúdili, že najlepší a najrýchlejší bude transport vrtuľníkom.
Pretože pár rokov som pracoval ako profesionálny horský záchranár, mal som predstavu, čo bude nasledovať. Dnes už ale zásahy s pomocou vrtuľníkov nie sú nič neobvyklé, poľahky sa môže stať aj vám, že sa s nimi stretnete pri jazdení či turistike. V tomto článku nájdete pár bodov, ktoré sú veľmi jednoduché a možno vám pomôžu prispieť k vyššej bezpečnosti všetkých na mieste.
1 – Určenie polohy
Je úplne jedno, či ide po vás sanitka, vrtuľník alebo horskí záchranári. Čím presnejšie určíte svoju polohu, tým skôr dostanete pacienta do nemocnice. U všetkých platí, že si vašu polohu môžu overovať a upresniť, v prípade leteckej záchrany sa môžu pýtať aj na poveternostné podmienky prípadne viditeľnosť na mieste. Ak vidíš okolo prekážky, drôty elektrického vedenia, telegrafné drôty a podobne, upozorni na ne už teraz.
Určiť polohu môže byť jednoduchá úloha pokiaľ jazdíte doma, ale ak ste niekde v neznámom teréne, bude to ťažšie. Pomôcť môžu rôzne mobilné aplikácie s mapovým podkladom (napr. Locus Map, ktorý frčí aj offline, či aplikácia HZS ).
V našom prípade bola počas jazdy pohoda a vrava. Aj preto som nevedel presne odhadnúť, či sme hlavnú asfaltovú cestu križovali pred jedným alebo tromi kilometrami. Každopádne vedel som, na ktorej lesnej ceste sme, kde sme križovali asfaltku a kam táto cesta smeruje. Ak dokážete z mobilu vydolovať GPS súradnice, všetko bude jednoduchšie.
2 – Nájdi miesta, kde ťa je vidieť
O tom, či vrtuľník pristane alebo budú pracovať s navijakom rozhodne pilot. Pokiaľ je okolo vás dostatok miesta, je pravdepodobné, že budú pristávať. Veci môžete uľahčiť, ak sa pripravíte.
Skúste nájsť vhodnú plochu kľudne aj 50 – 100 metrov od pacienta a ak to inak nejde, tak aj vzdialenejšie. Pokiaľ vhodné miesto nevidíte, nájdite medzi stromami aspoň kúsok voľného priestoru, kde by vedeli bezpečne navijakom spustiť doktora a hlavne ťa uvideli.
3 – Urči sme vetra
Vietor je podstatný faktor pri pristávaní, ale aj pri práci s navijákom. Určiť jeho smer je veľmi dôležité a zároveň jednoduché. Odtrhni pár stebiel trávy a pusť ich. Teraz, keď už vieš, ktorým smerom ich unáša vietor, postav sa tak, aby ti fúkal do chrbta a plocha určená pre pristátie bola pred tebou.
4 – Priprav miesto
Keď už máš miesto aj vietor, vieš predpokladať, kde vrtuľník pristane (ak vôbec). Ak si už niekedy videl dosadnúť vrtuľník hoci iba vo videu na youtube, tušíš, že bude slušne fúkať. Ak máš čas a voľné ruky, skús odstrániť všetky predmety, ktoré by mohli lietať – batohy, rukavice, prilby, oblečenie, konáre a v našom prípade to boli aj kusy suchej kôry zo stromov po ťažbe. Letiace veci môžu zraniť ďalších ľudí.
Určite to v lese nepovysávaš, ale čím viac bordelu odstrániš, tým lepšie. Máš okolo kamošov? Zapoj ich.
5 – Ľudia preč
Nech už vyčistíš zem akokoľvek, nikdy to nebude stopercentne bezpečné miesto. Vidieť pristávať vrtuľník chce každý, kto má v sebe aspoň štipku zvedavosti. Učili nás, že najväčšie riziko pádu vrtuľníka je pri jeho „zavisnutí“ – teda vtedy, keď “stojí” na jednom mieste bez pohybu a motory idú na vyšší výkon, aby stroj udržali vo vzduchu.
Práve preto nepristáva vertikálne, ale k miestu sa pomaly približuje a postupne klesá. Keď ale potrebujú dostať doktora navijakom medzi stromy, nič iné nezostáva. Na palube sú traja plus ty dolu, to by v prípade komplikácií aj stačilo. Preto popros ostatných, aby sa držali ďalej. Môžu ti pomôcť vyčistiť miesto, ale následne by si tam mal zostať sám.
6 – Chráňte seba a pacienta
Ak je vás viac a miesta málo, určite jedného, ktorý bude pri pristávaní chrániť pacienta. Je to človek, ktorý by mal byť pri hlave pacienta otočený chrbtom k vrtuľníku, aby zachytil prípadné lietajúce predmety. Ak pacient leží, je fajn si k nemu kľaknúť.
Pokiaľ máte dajte si prilby aj okuliare, nič tým nepokazíte.
7 – Ypsilon znamená yes
Všetko máš pripravené, miesto vyčistené, smer vetra určený, ľudia pochopili, že to nie je akcia v Kauflande a už počuješ vrtuľník. Nebehaj, neskáč, nemávaj! Postav sa tak, aby ti vietor fúkal do chrbta, ruky vystri nad hlavu aby si s nimi tvoril písmeno Y – znamená to YES – potrebujem pomoc.
Ak nebudeš mávať ako v emerickom filme, dáš jasný signál, že si to ty, kto označuje miesto, kde potrebujete pomoc. Dnes sú hojne rozšírené reflexné veci a oblečenie výrazných farieb. Ak niečo také máš, obleč si to.
8 – našli ťa a idú preč
Sám spozoruješ, že vrtuľník má otvorené dvere z ktorých sledujú terén. Keď ťa uvidia, ukážu na miesto, kde si ty alebo pacient. Vrtuľník potom odletí. Nepanikár! Vždy si miesto najskôr obletia, a až následne na palube rozhodnú, ako urobia zásah.
9 – Si štvrtý pár očí, ktorý nemusia potrebovať
Ak si všetko urobil dobre, správne odhadol miesto aj určil vietor, vrtuľník bude prichádzať priamo oproti tebe. Stále tvoríš písmeno Y. Pretože spravidla sú vo vrtuľníku traja ľudia, dokážu pristáť aj bez tvojej pomoci, ale pokiaľ vieš, čo robíš, zíde sa aj tvoj pár očí.
Sleduj, čo sa deje. Pilot si môže zvoliť na pristátie úplne iné miesto než si určil ty. Tiež toho miesta môže byť menej, ako sa zdalo. Vtedy ti môžu z paluby ukázať, aby si išiel preč. Poslúchni a ustúp ďalej.
Ak tam stále si, nik neukazuje aby si odišiel, každú chvíľu začne poriadne fúkať a lietať (minimálne) prach. Aby s tebou nebilo ako s brezou vo vetre, kľakni si na jedno koleno. Budeš tak oveľa stabilnejší a nebudeš sa kotúľať po zemi ako klbko bodliakov v kovbojkách z Divokého západu.
Pokiaľ si presvedčený, že všetko pokračuje v úplnom poriadku, pomalým mávaním rúk smerom dole naznačuješ, že môžu bezpečne klesať. Ak spozoruješ niečo, čo predstavuje potencionálne riziko a máš pocit, že ho nevidia, môžeš ich na to upozorniť prekrížením rúk nad hlavou do písmena X.
Ale pretože si šikovní, miesto vyčistené a vo vetre neplantajú pásky z elektrických ohradníkov pre kravy, nemusíš tento signál použiť a všetko ide hladko až po dosadnutie všetkých kolies.
10 – nikam nebež!
Vrtuľník je na zemi. Ničomu nepomôžeš ani nič neurýchliš ak sa teraz k nemu rozbehneš. Nikdy to nerob! Ľahko by sa mohlo stať, že posledné, čo v živote uvidíš (a možno aj nie), bude list rotora.
Môžeš sa ocitnúť v situácii, kde nepôjde len o nejakú bezvýznamnú zlomeninu, ale reálne môže ísť o život. Do terénu častokrát pred vrtuľníkom nepríde nikto, kto by situáciu „uhladil“. Ľudia môžu v strese konať neuvážene, ak je vás viac, dajte pozor, aby nikto nebežal k vrtuľníku.
Teraz je to už na nich. Ak ťa poprosia, môžeš po ošetrení pomôcť s nesením pacienta či nejakých vecí.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Tichou dolinou s bicyklami aj peši na Tichý vrch s lekárom vrtuľníkovej záchrannej služby.
Vedľa mňa dupe Ján Kořínek – kamarát z detstva a dnes už cez desať rokov doktor Vrtuľníkovej zdravotnej záchrannej služby a medzinárodný horský vodca.
Posledné mini pravidlo – ak vidíte, že vrtuľník letí pomaly a zjavne niekoho hľadajú, nemávajte im na pozdrav. Je to od vás pekné, ale beriete čas niekomu inému. To by bolo tak všetko, na čo som si spomenul.
Mohli by Vás zaujímať tieto súvisiace kategórie produktov
-
FORCE brašňa na riadítka ADVENTURE, čierna
-
LEZYNE taška na riadítka BAR CADDY čierna
-
LEZYNE Taška podsedlová MICRO CADDY QR
-
Brašna na zadný nosič FORCE SLIM BUD, čierna 9 l
-
Daysaver popruh na náradie
-
Fidlock SADDLE BAG 600 podsedlová taška
-
FORCE batoh PILOT PLUS 10 l + 2L rezervoár, fluo
-
FORCE brašňa na rám RICKET, čierna
-
KAPSA GRANITE CRR NA NOSIČ 35,0L ŠEDÁ
-
Kapsička podsedlová PERFORMANCE S čierna 0,4l velcro
-
Kapsička TRILONG ramova čierna 1,7l
-
Osprey Kitsuma 1.5 Batoh Teal Reef
-
Osprey Salida 8 Dámsky batoh Teal Glass
-
TOPEAK – taška na rám TOPLOADER 0.75l čierna
-
Vaude cyklistická ľadvinka Moab Hip Pack 4, unisex, bright green