Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Určite vás niekedy počas jazdy chytila búrka alebo ste sa nechtiac zaplietli v kalužiach blata do súboja jesene s letom. Aj keď nemusí byť blato vždy najvážnejším dôvodom pre umývanie bicykla, vyzerá zo všetkého (prach, piesok, ľad) najhrôzostrašnejšie a preto neraz prinúti k akcii aj najväčších “flegmošov” .
Ako správne na umývanie bicykla
Ako príklad zvoľme blato i keď rovnakú paseku vie narobiť aj piesok a v kombinácii so soľou vzniká vražedná kombinácia. Blato na bicykel nepríde len tak – dobrý deň, som tu a zmyjete ma vodou – ale prinesie so so sebou ešte kadejaké chuťovky, ktoré pozbiera cestou napríklad skaly, konáre a vďačne namotá kam sa dá aj trávu.
Určite máte niekoho v okolí, kto bicykel so zásady neumýva a víťazoslávne zahlási “veď to opadne”. No niečo odpadne, to je pravda, ale zvyšok si odnesie bicykel, zbytočne vymrhaná energia pri jazde a následne peňaženka. Poďme teda na to.
Blato preč
Prvým krokom je odstránenie nánosov blata z rámu, kolies, riadítok a v podstate od všadiaľ, kam sa dokážeme pomocou kief a vody dostať. Vysokotlakové čističe síce vedia blato “zošklbať” z rámu či kazety lepšie ako obyčajný prúd vody z hadice, ale zas vysokým tlakom môžu natlačiť nečistoty hlbšie do stredových zložení, nábojov kolies a podobne.
Prikloňme sa teda ku kefe ideálne určenej na umývanie bicykla s umelou alebo drevenou rúčkou, ktoré nepoškodia lak bicykla pri kontakte o rám. Z vlastnej skúsenosti odporúčam drevené rúčky, ktoré sa síce znečistia, ale nekĺžu sa v ruke a počas jesene ani nechladia tak ako plast.
Ak máte pred sebou extrémne znečistený bicykel, všetko blato najskôr namočte a pokúste sa ho spláchnuť z bicykla pomocou vody čo najviac a až následne zapojte kefky, ktoré pravidelne (čím častejšie) oplachujte vodou, aby ste si nejakou zachytenou skalkou nedodriapali lak na celom ráme.
Nebojte sa saponátov. Ja sa už roky stránim tým najlacnejším pretože nie sú tak účinné a navyše balenia v lacných fľašiach trpia nízkou kvalitou púmp prípadne tesnenia povolia po pár stlačeniach. O trošku drahšie máte biologicky odbúrateľné, nereagujú s hliníkom, nepoškodzujú lak ani živicu v karbóne a niektoré dokonca nerozpúšťajú olej, čo je fajn vlastnosť ak máte na reťazi niečo prémiovejšie za kopu prachov.
Pohyblivé časti
Keď už máte bicykel zbavený najhrubšieho blata, umytý pekne šampónom a z diaľky taký mokrý vyzerá ako čistí, môžete prejsť na ďalšie kroky. Osobitnú starostlivosť si zaslúži pohon – teda reťaz, kazeta, prevodník, prehadzovačka. Tieto veci hadicou len tak neumyjete, preto odporúčam odobrať čo sa dá.
Reťaz dolu, kazeta dolu a pokiaľ máte ebike na ktorom reťaz vchádza pod kryty motora – dolu aj s nimi. Kazetu je podľa mňa ideálne rozobrať a umyť odmasťovačom s pomocou kefky. Pozor na drobné časti, aby ste ich nevyliali do záhrady. Reťaz sa tiež najlepšie umýva demontovaná z bicykla. Je to trošku náročnejšie možno aj finančne, pretože vždy používam novú spojku, ale zas je tu záruka, že si olej z kazety nenahádžem na brzdový kotúč.
Pozor! Pokiaľ reťaz dobre odmastíte a necháte ju vlhkú, začne ju rýchlo brať parom. Ja používam niektorý z odpudzovačov vody najčastejšie založený na báze oleja alebo silikónu. Podobne sa snažím ošetriť aj kazetu a následne prebytočný silikón utrieť.
Čistenie prehadzovačky
Prehazka si zaslúži samostatný odstavec. Hlavne Shimano má tesnenie ramienka pomerne chabo vyriešené. A pretože hovoríme o bicykli, ktorý je komplet zahádzaný od blata, prehadzovačka bude vyzerať najhoršie z celého bicykla. Nečistoty na kladkách sťažujú funkčnosť a pokiaľ nefungujú správne, kopu vašej energie pri jazde zožerú iba na to, aby sa vôbec pretočili.
Ak máte niektorú z vyšších rád prehadzovačiek vo vnútri kladiek sa pravdepodobne schovávajú ložiská. U Shimano od SLX dolu majú kladky iba klzné púzdra – žiadna sláva, ale aj tie poteší troška vazelíny. Kladky je preto najlepšie z prehadzovačky zhodiť, poriadne umyť, rozobrať a natlačiť novú vazelínu.
Samostatná kapitola je “spojka” prehadzovačky a hlavná pružina napínania ramienka. Tu dajte pozor na drobné časti, správne zloženie a tiež na správy druh vazelíny. V chlade totiž nie všetky pracujú správne.
Keď to celé máme, zložíme prehazku, namontujeme kazetu, založíme a namažeme reťaz. Potom už zostáva iba nastaviť radenie, ktoré sme, samozrejme, totálne rozhasili odobratím lanka.
Brzdy bicykla
Ak letíte nejaký kilometer či dva dolu kopcom a potom preboríte ľad a zalejete kotúče ľadovou vodou, trošku ich prekvapíte – pekne povedané. Nehovoriac o tom, že blato (ale aj prach) sa dostane aj na strmene či platničky. Dedukcia je jednoduchá – brzdy začnú vydávať kadejaké zvuky.
Ideálne, keď máte zložené kolesá vyberte platničky, vyčistite ich a odmastite. Rovnako strmene – mne sa osvedčila nejaká zubná kefka. Povenujte sa aj strmeňom, ktorých klzné plochy môžete následne veľmi ale veľmi opatrne namazať minerálnym olejom – pozor, len pri brzdách, ktoré fungujú na minerálny olej.
Oprava bezdušových plášťov s Lezyne Tubeless Pro PlugsPrečítajte si tiež:
Keď už na poškodenie nestačí tmel vo vnútri plášťa, musíme mu pomôcť. Veľmi jednoducho. Niečím zapchať vzniknutú dieru.
Odmastené a čisté platničky šup späť do čistých strmeňov a fuk na svoje miesto aj očistené kolesá. Ak brzdy neposlúchajú, pravdepodobne bude potrebné ich opätovné nastavenie prípadne mierne rovnanie kotúčov po krátkom kurze pre otužilcov.
Tlmiče, vidlice, sedlovky
Proste všetko, čo sa hýbe hore a dolu má okolo seba nejaký druh tesnenia, ktorému k dlhodobej životnosti najviac pomôžete čistením a jemným mazaním silikónom. Pri prvej fáze umývania bicykla pozor s vysokým tlakom prúdu vody práve pri týchto častiach.
Ak vapka – potom s nižším tlakom alebo o niekoľko krokov ustúpte od bicykla. Sú to všetko na servis pomerne drahé srandy, preto pri týchto veciach mimoriadne opatrne s láskou a dobrými prípravkami.
Svoju krížovú cestu prejdú aj ložiská zadných stavieb či hlavové zloženia, ale takéto zásahy už skôr patria k samostatnému servisu bicykle. Nezabúdajte, že čistý rám bicykla síce pekne vyzerá, ale nič vám nepomáha. Pokiaľ sa chcete voziť s nižšou námahou a hlavne mať bicykel dlhodobo funkčný a spoľahlivý, nestačí umývať iba rúry – hoci tie sú po umytí najkrajšie.
Servis
Ak ste v niektorom kroku stratili smer, netrúfate si alebo len nemáte čas, ale radi by ste mali bicykel zas nachystaný a pripravený na novú sezónu, príďte k nám do servisu a my sa už postaráme o jeho blaho. Nájdete nás TU
Mohli by Vás zaujímať tieto súvisiace kategórie produktov
-
FORCE čistiaca sada PROFI 6 ks, v kartóne
-
Joe’s mazaci olej PTFE LUBE DRY 125 ml – do sucha
-
Kefa na pneumatiky Peatys
-
Kefa PEATY’S BOG BRUSH
-
Kefka na čistenie reťaze a pastorkov Peaty´s
-
Mazivo na reťaz Joe´s ECO-NANO pre suché podmienky
-
Muc-Off Bike Protect – 500ml
-
Muc-Off eBike Essentials Kit set cyklokozmetiky
-
MUC-OFF FAMILY BIKE CARE KIT
-
Muc-Off Indoor Training Kit V2
-
Muc-Off olej na reťaz pre eBike Dry Weather Chain Lube 50ml
-
Muc-Off Punk Powder čistič, 4 ks
-
Muc-Off Soft Washing Brush
-
Odmasťovač Peatys Foaming Drivetrain 500ml
-
Park Tool sada kefiek na čistenie PT-BCB-4-2