Doprava ZADARMO pri nákupe nad 100 €
Tretia generácia gravelov prináša oproti predchodcom niekoľko zmien a vylepšení. Na nové modely platí informačné embargo do jedenásteho marca, ale mali sme možnosť dostať jeden kus Cannondale Topstone Carbon 3 2025 už týždeň v predstihu a trošku ho ohmatať a porovnať. V čom je rozdiel oproti predošlej generácii?
Nič pre začiatočníkov
Tým nemyslím, že by sa začiatočníci a noví milovníci gravelov nemohli voziť na týchto bicykloch. Skôr mám na mysli skladanie stroja, pretože som si všimol, že mnohé eshopy dnes bicykle už neskladajú. Tu môže neznalí cyklista trochu naraziť.
Bicykel prichádza z fabriky v škatuli značne rozobratý. Riadidlá uložené mimo bicykla a z rámu trčia štyri prúty – dva bowdeny radenia a dve hadice bŕzd. Tie v mojom prípade niekto nesprávne prevliekol podložkou predstavca a teda bowden predného radenia smeroval k pravej páke a opačne. Takže kompletne rozobrať hlavové zloženie (čomu sa aj tak asi nevyhnete) a vyviesť kabeláž na správnu stranu predstavca.
Samozrejme, všetko je dlhé. Hadice musíte skrátiť, nalisovať tŕň a odvzdušniť brzdové páky. Rovnako skracujete radiace bowdeny a potom čaká ešte montáž omotávok, správne naladenie prehadzovačky a prešmyku, do ktorých naťahujete nové lanká. Číha na vás aj montáž kotúča, nastavenie bŕzd a upratanie vôle v hlavovom zložení….
Cannondale Topstone Carbon 3 – v čom je iný?
Ako som už načrtol v predošlej stati, káble a hadice vedú pod predstavec. Vnútrajškom rámu či vidlice prechádzajú na miesta, kde sú potrebné. Popod omotávky nenápadne prejdú až k pákam radenia a bŕzd, čím bicykel vyzerá opticky oveľa “čistejší” a aj agresívnejší. Odstránenie káblov z priestoru pred riadidlami tak umožňuje maximálne pohodlné umiestnenie kapsy so spacákom alebo niečo podobné.
Stashport je priestor pre kapsičku (je súčasťou bicykla) umiestnený v hlavnej rámovej rúre. Oproti predošlej generácii odchádza držiak batérie Garmin pre napájanie svetiel a otvor v ráme sa posúva približne do polovice hlavnej rámovej rúry, kde pod utesnený kryt môžete v kapse uschovať pumpu, montpáky, dušu a nejaký multikľúč a nemusíte pre tieto drobnosti nosiť kapsičku pod sedlom.
Trošku sa mení aj predná vidlica, kde jej pravú stranu “nešpatí” priechodná pevná os, ale jej koniec zostáva so závitom vo vnútri vidlice. Pozornému oku diváka neuniknú ani hrubšie plášte. Sériovo je Cannondale Topstone Carbon 3 osadený na šírke plášťov 47 milimetrov, ale zadná stavba ponúka priechodnosť až 52 milimetrov a pevná predná vidlica dokonca až 56 milimetrov. Ak siahnete po Lefty, tak tam je to na vidlici 52mm.
Pre náročných prichádza aj verzia s Lefty vidlicou. Tá už tu síce bola, ale nový Oliver – ako volajú túto vidlicu pre gravel, prináša zvýšený zdvih na 40mm oproti predošlým tridsiatim. Naopak, bez zmien funguje odpruženie zadného trojuholníka pomocou systému Kingpin, o ktorom som písal minule.
Jednoducho aj na kraji sveta
Gravel je bicykel vyrobený pre dobrodružstvá aj mimo civilizácie alebo aspoň na miestach, kde je menej hustá. Preto použili veci, ktoré je jednoduchšie nahradiť. Topstony v karbóne tak vozia klasické závitové stredové zloženia BSA 68, okrúhle sedlové rúry s priemerom 27,2mm a nie žiadne atypické trojuholníky. Rámy ponúkajú možnosť montáže teleskopických sedloviek a zadné kolesá majú klasický výplet bez AI ofsetu.
Život na cestách uľahčí tiež univerzálna UDH pätka. Pokiaľ zamierite na dobrodružnú jazdu aspoň po mierne rozvinutej krajine ako napríklad Slovensko, kde po bicykli prejde napríklad traktor, mali by ste zohnať všetko potrebné pre jeho opravu niekde za miestnou Jednotou.
Ceny a váha
Sme v stati, kde sa s okrajom civilizácie až tak nerátalo. Predošlá generácia ponúkala aj verziu Topstone Carbon 4, ktorá bola cenovo dostupnejšia aj našincom. Tá bohužiaľ zostáva v histórii. Nové Cannondale Topstone Carbon 2025 začínajú trojkou, ktorá predstavuje zhodu v označení najnižšej rady aj začiatku cenovky.
No a odtiaľ to ide už len hore. Niektoré verzie dorazia na trh neskôr a cenovky sú zatiaľ len predmetom špekulácií. Myslím, že končiť celá táto paráda v rôznych verziách bude niekde pri desiatich litroch. Váhy výrobca meral pri veľkosti rámu 56 s osadenými dušami. Tak napríklad konkrétne Carbon 3 s dvojprevodníkom 10,2kg, Carbon 1 s Lefty a AXS radením 9,8kg a LTD s Di2 8,9.
uub1mp